Nyhedsbreve_MG_8204.jpg

Nyhedsbreve

Nyhedsbreve til dine medlemmer

Har I i jeres organisation et behov for at informere flere medlemmer eller grupper af medlemmer på en gang, med den samme information, kan et nyhedsbrevs-værktøj være en ideel løsning. Især hvis I allerede i dag sender beskeder til jeres medlemmer på mail. 

Indholdet kan være afsluttede historier, eller det kan være teasere til sider, der ligger på nettet, både på foreningens egen hjemmeside eller på eksterne sider.

Hvad kan det bruges til?

Nyhedsbrevet bruges til at sende e-mails ud til et ubegrænset antal brugere.
Det enkelte nyhedsbrev bliver lavet på en hjemmesidebaseret service, som kan bruges, blot man har en internetopkobling.  Modtagerne kan læse nyhedsbrevet i flere forskellige e-mailklienter, nogle af de mere kendte er Outlook, Hotmail og Gmail, for blot at nævne nogle.

Hvorfor?

Et nyhedsbrev er godt til at sende den samme information til flere brugere på en gang.

Man kan sende en test, hvis nogen skal godkende nyhedsbrevet, inden det bliver udsendt til alle modtagere. 

Der er en stor sikkerhed for, at e-mailen ikke bliver fanget i brugerens spamfilter, hvilket ellers godt kan ske, hvis I udsender fra jeres eget mailprogram lokalt på jeres computer.

Der er god statistik på, hvem og hvor mange der åbner nyhedsbrevet. Denne viden kan f.eks. bruges til at ændre ordlyd og rækkefølge i historierne i nyhedsbrevene. 

Det er også muligt at indsætte en Google Analytics-kode i nyhedsbrevet, så det bliver muligt at følge brugerens adfærd fra nyhedsbrevet og videre på jeres hjemmeside. 

Hvordan gør jeg?

Nyhedsbrevet kan laves på basis af en foruddefineret skabelon, der bliver genbrugt fra gang til gang. Der kan oprettet flere skabeloner til forskellige grupper af modtagere. Skabelonerne gør, at udsendelsen af nyhedsbrevet bliver ens. Arbejdet med at producere nyhedsbrevet bliver lettet, da der ikke skal tænkes så meget over farver og størrelser, men kun indhold.

Indholdet, som både kan være billeder og tekst, sættes op som små historier, der efterfølgende kan flyttes rundt i forhold til hinanden. Når man er tilfreds med nyhedsbrevet, er det godt at lave en testudsendelse for at sikre, at indholdet ser rigtigt ud.

Herefter kan I udsende nyhedsbrevet til jeres e-mailmodtagere. 

Modtagerne ligger i systemet fra gang til gang i forskellige lister (f.eks. Bestyrelse, Medlemmer, Annoncører). Man kan selv vælge, hvilke lister det enkelte nyhedsbrev skal udsendes til. Listerne kan kobles sammen med en formular på jeres hjemmeside, hvor brugeren selv kan tilføje sig og evt. rette oplysninger om sig selv.  

Hvad koster det?

MailChimp - er gratis at bruge, hvis man sender ud til færre end 2.000 modtagere og ikke sender mere end 12.000 mails ud om måneden, herefter koster det penge.

Der er indtil flere ekstra servicer, som koster penge.
Se MailChimps prispolitik her

Campaign Monitor - henvender sig til det mere professionelle segment, med rig mulighed for at bygge skabeloner og statistik.
Se Campaign Monitors prispolitik her

Hvordan kommer I i gang?

Der findes rigtig mange guides på nettet.

MailChimp har et veludbygget guidebibliotek
Guidebiblioteket inkluderer en del how to- videoer. Guidebiblioteket er på engelsk.

Campaign Monitor kan du se brugt i denne lille video, der viser hvor let det kan være at opsætte et nyhedsbrev: Se video

Der findes også et veludbygget guidebibliotek 
Guidebiblioteket inkluderer en del how to- videoer. Guidebiblioteket er på engelsk.