Spørgeskema

Kom til at kende medlemmerne bedre

Hvis du vil lære dine medlemmer bedre at kende, kan du lave en spørgeskemaundersøgelse. Det er meget lettere, end du måske regner med. Her finder du en opskrift på en spørgeskemaundersøgelse, der undersøger, hvorfor brugerne er medlem af foreningen, og hvilke medier de bruger.

Vi bruger Google Analyse i dette eksempel, men der er også andre websites, hvor det er muligt at lave spørgeskemaet.

  1. Opret gratis konto hos Google. Har du allerede en, bruger du bare den
  2. Gå til Google Analyse
  3. Opret en ny spørgeundersøgelse - tryk på plus nederst til højre
    Vi har i vores eksempel givet spørgeundersøgelsen navnet "medlemsundersøgelse".
  4. Opret spørgsmål

Der er mange typer af spørgsmål - her er f.eks. oprettet en skala. Der er forskellige temaer - dvs. farver, som du kan anvende for at få det til at passe bedst muligt til jeres visuelle identitet. Det er også muligt at indsætte billeder, det kan måske være en ide på åbningskortet...

 Google Analyse

Vi anbefaler, at I giver brugeren mulighed for at svare fra meget utilfreds til meget tilfreds.

  • Hvor tilfreds er du overordnet med foreningens kommunikation
  • Hvad er vigtigst for dig at foreningen fortæller om
    A) Nyheder
    B) Arrangementer
    C) Bestyrelsens arbejde
    D)Fagligt indhold
  • Hvad får du ud af at være medlem i foreningen
  • A) Socialt fællesskab
    B) Faglig viden
    C) Personlige udfordringer
    D) Støtte en god sag
  • I hvor høj grad bruger du følgende medier
    A) Website
    B) Email/nyhedsbreve
    C) Facebook/sociale medier
    D) Trykte blade/magasiner

Nu er spørgeskemaet oprettet, og så mangler vi bare at sende det ud.

I Google Analyse klikker du på øverst på "Send". Her kan du vælge om du vil sende en mail, eller kopiere et links til spørgeundersøgelsen, som du evt. kan lægge på foreningens hjemmeside. Det er også muligt at dele på Facebook og Twitter.

Udvælg 4 - 6 personer i foreningen som testpersoner og udsend spørgeskemaet til dem først. Derved kan du nå at rette spørgeskemaet til, inden du sender det ud til hele foreningen.

Linket kan du indsætte på foreningens hjemmeside, i nyhedsbrevet, på Facebook mv.

Når spørgeskemaet er sendt ud, kan du følge svarerne i Google Analyse.

 

Hvis det driller, eller du har spørgsmål, så tag fat i os. Vi hjælper dig gerne videre.