Bliver nyhedsbreve læst?

Hvordan sikrer jeg at folk læser mine nyhedsbreve om foreningen?

Meget få brugere læser hvert eneste ord i et nyhedsbrev – med mindre de er vant til at nyhedsbreve fra din forening har en helt bestemt opbygning.

Som brugere læser vi online indhold meget anderledes end trykt eller andet indhold.

Du kender det sikkert selv, du modtager mange forskellige nyhedsbreve.

I stedet for at læse et nyhedsbrev, som man læser en bog eller et blad, viser undersøgelser at hovedparten af os brugere scanner et nyhedsbrev.

Når vi læser nyhedsbreve, hopper vi ofte over introduktioner og scanner i stedet selve brødteksten for at se om der er noget, der fanger deres øje. Hvis brugeren finder en spændende sektion, der taler til dem, vil de straks læse denne mere dybdegående.

Det betyder ofte at der er meget lidt tid til at fange deres opmærksomhed.

Jakob Nielsen, den danske datalog og IT specialist i IT brugervenlighed, har løbende lavet undersøgelser på vores måde at læse på nettet. Allerede i 2006 offentliggjorde han en undersøgelser, der viste at vi har 51 sekunder til at fange brugernes opmærksomhed.

Hvad gør jeg så?

Tænk over hvorfor folk skal læse netop dit nyhedsbrev.

For at sikre at brugerne læser nyhedsbreve, er det vigtigt at du er med til at prioritere indholdet for dem. Det kan du gøre ved f.eks. at bruge gode overskrifter, indsætter billeder mm. som fanger deres opmærksomhed.

Bryd nyhedsbrevet op i mindre dele

Den eller de nyheder du mener er vigtige for brugerne at læse, skal fremhæves så de hurtigt kan se essensen i dem.

  • Vær opmærskom på følgende:
  • Hver del må kun have 1 pointe – det gør det let for brugeren at læse og fordøje nyheden
  • Hver del skal have sin egen overskrift, der gør det let for brugeren at navigere derhen hvor han eller hun har sin interesse
  • Hver del bør have et tilhørende billede – hvis det kan lade sig gøre. Billeder hjælper os med at huske det vi ser eller læser.
  • Sørg for at bruge færre ord – og undgå gentagelser
  • Hvis det handler om arrangementer mm., er det vigtigt at vise fakta (tid, sted, dato mm.)

Kilde: www.nngroup.com